Gezondheid
Bewuste keuzes
Gezondheid is een belangrijk thema voor Superunie. Samen met onze leveranciers voeren we continue verbeteringen door om onze producten gezonder te maken die nog steeds lekker smaken. Dus minder suiker, minder vet, minder zout, maar nog steeds smaakvol. Ook brengen we meer variatie aan in ons assortiment en zorgen we ervoor dat onze recepten meer groente bevatten.
Naast het verbeteren van het assortiment, leggen we voor onze leden en hun klanten de aandacht vol op een gezonder eetpatroon in ons gezamenlijk magazine Boodschappen. Wij besteden regelmatig aandacht aan het assortiment van onze gezondere producten en helpen de consument met tips voor gezondere recepten.
Zo zorgen wij dat de klanten van onze leden een goede en gezonde keuze kunnen maken.
Gezonde toekomst
Superunie helpt haar leden om de klant in de winkel de gezonde keuze te laten maken. Daarvoor zetten we continue verdere stappen en voeren we verbeteringen door in de huidige beoordeling van producten volgens het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Het logo waarmee mensen in één oogopslag kunnen zien hoe gezond een product uit de supermarkt is of juist niet. In de zomer van 2023 vond er een herberekening van de Nutri-Score plaats, deze hebben wij per 1 januari 2024 geïmplementeerd.
Naast de Nutri-Score is er de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). Hiermee stimuleert de overheid fabrikanten om de in producten aanwezige suikers, zout en verzadigde vetten te verlagen. Vanuit deze nieuwe aanpak wil Superunie het voortouw nemen en samen met haar leveranciers en fabrikanten producten die ‘vastzitten’ in een Nutri-Score, verder verbeteren. In 2023 vond de uitrol plaats van de eerste productgroepen, waaronder vleesvervangers.
Altijd op zoek naar gezondere producten
Consumenten zijn zich steeds bewuster van het belang van goede voeding en baseren daar hun keuzes op wanneer ze voor een winkelschap staan. Als antwoord ontwikkelen wij samen met onze leveranciers producten ontwikkelen die steeds gezonder worden, maar ook lekker blijven. Daarbij stimuleren we de consumptie van plantaardig voedsel met een focus op eiwittransitie en zijn wij altijd alert op mogelijke reducties in vet, suiker, zout en allergenen.
Mitch van de Hoven, Manager Voedselveiligheid en Kwaliteit