Over Superunie
Samen sta je sterk. Daarom zijn wij zo goed in samenwerken. Het zit in ons DNA en begon al in 1956. De Inkoopvereniging voor Zelfbedieningsbedrijven groeide in deze tijd uit tot het Superunie van vandaag de dag. Een verbond van 10 zelfstandige retailorganisaties. De organisatie is in het leven geroepen om de samenwerking op het vlak van inkoop- en backoffice activiteiten te faciliteren, waardoor de 10 aaneengesloten retailorganisaties de concurrentie aan kunnen met grotere ketens en ook in de regio de consument kunnen bedienen met producten van een goede prijs en kwaliteit.
Superunie, een naam die de supermarktconsument niet altijd direct iets zegt. Maar wel een club met impact op het Nederlandse supermarktlandschap. Waar we ons met een relatief klein team iedere dag vol energie inzetten voor onze aangesloten leden. En met onze inspanningen dragen wij dan ook bij aan een het succes van de Superunieleden. Dat zie je dus terug in 1.500 supermarkten in Nederland, en daar zijn wij met recht trots op.
Dagelijkse kost
Een van de meest gestelde dagelijkse vragen is: wat eten we vandaag? En dat is nou precies waar wij ons bij Superunie iedere dag met een team van ruim 135 professionals mee bezig houden. Veel Nederlanders doen regelmatig hun boodschappen bij onze leden. Opgeteld hebben de 10 Superunieleden namelijk een marktaandeel van 26 procent.
Onze leden zijn individueel vaak marktleider in het gebied waar zij opereren en prima in staat om te concurreren met de grotere landelijke supermarktketens. Het zijn regionale ‘helden’ met een grote lokale impact en betrokkenheid. Zij geven ‘kleur’ aan het Supermarktlandschap en zorgen daarmee dat er voor de consument ook daadwerkelijk wat te kiezen valt.
Wanneer zij zelf de producten zouden moeten inkopen, komen zij individueel volume en dus inkooppower te kort. Daarom stapelt Superunie de volumes van de leden en koopt dit gezamenlijke volume tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding voor ze in. Door dit voor ze uit handen te nemen, kunnen de leden zich focussen op het dagelijks zo goed mogelijk bedienen van de consument.